autóval Angliában

Először is, minden tiszteletem azoké, akik Angliában vezetnek, pláne, ha nem ott élnek! És persze, ez nekem is szól, mert megcsináltam! 🙂

anglia2013 062 Idén kicsit hosszabb volt az angliai utunk, egy egész hét, és úgy döntöttem, bérelek egy autót, amivel kicsit bejárhatjuk a környéket is. Mivel köztudott, hogy az angolok a másik oldalon vezetnek, ez a feladat nem is volt olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik. Van ugyan 20 éves vezetői tapasztalatom, külföldi országokban is vezettem már, de ez most sokkal több volt: mikor leszállt a repülő, megtaláltuk és átvettük az autót, kiderült, hogy nagy fába vágtam a fejszém. Már a reptérről alig tudtam kikeveredni, és bár elmondás alapján sokkal nyugisabban vezetnek az angolok, eleinte ezt nem tapasztaltam. A sokadik idegbeteg dudálásnál már majdnem lekanyarodtam az út szélére (persze, a jobb szélére, ösztönösen :-)), hogy pityeregjek egy sort. Az egész kalandot nehezítette az, hogy nem volt GPS (ha bérelek egyet, ugyanannyiba került volna, mint a kocsi!), csak néhány előzetesen googlemap-ről kinyomtatott útvonal-valami. Mely szerint az első utunk a birminghami reptértől a stratfordi szállásunkig mindössze 39 perc, amit végül nekem több, mint 3 óra alatt sikerült is teljesítenem. Mondanom sem kell, a végére már jócskán összeomlottam, teljesen kiborultam, bár a lányom tartotta bennem az erőt, bátorított, és próbált navigálni. Ugyanis az első utunkba kerülő benzinkútra berohantam és vettem egy autós térképet. 🙂 Menet közben többször megálltunk, még többször eltévedtünk, de mindannyiszor kisegítettek, míg végül az utolsó kúton, már Stratford-upon-Avonben, egy hölgy odajött, hogy hallotta, mit keresünk, ő is arra megy kocsival, kövessük – így végül elvezetett a szállásunkig.

Másnapra Oxford volt a tervezett úticél, mert Melinda azt választotta, de nagyon nem akartam elindulni. Szerencsére sikerült rávennem magam, hogy ez a hozzáállás nem segít, így végül elindultunk – és tulajdonképpen egyetlen eltévedés nélkül oda is értünk. Egyszer álltunk félre, mert nem voltam biztos abban, hogy jó irányba fordultunk, de kiderült, hogy mégis. És azt is megtudtuk, hogy Oxfordban nem szeretik az autósokat, nem érdemes bemenni, viszont több P+R parkoló működik a város szélén, ahol nem is drágán le lehet tenni a kocsit, majd a busz, ami 5 percenként jár, pikk-pakk berepít a központba.

Ahogy haladtunk az úton, egyre jobban megjött a kedvem a vezetéshez, így a továbbiakban már szinte örömmel mentünk, még ha el is tévedtünk, akkor is mindig odaértünk, ahová indultunk. Így aztán megvolt Oxford után Stradford is (bár ott csak keveset kocsiztunk a parkolóig, onnan séta a belvárosban), majd Warwick Castle is, és el is értünk a birminghami szállásunkig. Itt a belvárosba, majd Coventrybe inkább vonatoztunk, de a hétvégi rendezvényre is kocsiba szálltunk.

Ami kevésbé volt jó (azon túl, hogy másik oldalon megyünk, másik oldalon ülünk, bal kézzel váltunk), hogy időnként fura és értelmezhetetlen táblákkal találkoztunk. Kissé káoszos volt a táblák elrendezése, sokszor csak kapkodtam a fejem. A kis balra-kanyarodás már egész jól ment, de a nagy jobbra kanyartól féltem. Ha tehettem, inkább úgy mentem, hogy mindig csak egyenesen vagy balra kelljen menni. 🙂

Ami fura volt, hogy lépten-nyomon, de szó szerint, körforgalomanglia2013 059 körforgalom hátán. De még ezek sem voltak mindig egyértelműek, mert néha fel sem lehetett ismerni, hogy az egy kör, sokszor volt 3-4 sávos, lámpás körforgalom. Annyi előnye viszont volt, hogy volt lehetőségem körbe-körbe menni, míg kitaláltuk, merre tovább. 🙂

Ami tetszett, hogy azért a több sávos utakon magára az úttestre is fel voltak festve, melyik sáv melyik városba, melyik főútra visz, ezek elég sokat segítettek nekem, egyértelműbb volt, mint a tábla. 🙂

Azért belejöttem már, pláne, mikor már valamennyire ismerős volt  az adott környék, a térkép (ami időnként teljesen más volt, mint a valóság, pl a térkép szerint szorosan egymás után 3 körforgalom, a 3-ból jobbra kanyar a vár felé, a valóságban egy óóóóriás körforgalom, ahol semmi jelzés a vár felé csak idegen helyekre, így inkább mentünk a városon át…), szóval egy idő után már könnyebben mentem. Ugyan nagyon mondták, hogy rossz lesz bal kézzel váltani, de talán azt szoktam meg leghamarabb, bár időnként még emelgettem a jobb kezem, majd jól beütöttem az ajtóba. 🙂 Eléggé ferdén ültem a kocsiban, balra dőlve, annyira oda akartam ülni. 🙂 Többször figyelmeztetnem kellett magam, hogy melyik sávba kell majd kanyarodjak. 🙂

anglia2013 057 Amúgy egy csodaszép, vadiúj Peugeot 107-t kaptunk, csak 2 mérföld volt benne, csillogott-villogott, nagyon kis ügyeske volt, de sajnos nehezen szoktam meg a méreteit, azt, hogy máshogyan állnak a tükrei, mint az én kis Szuzókámé, meg persze, ez bal felé volt széles, jobb felé meg nem, de legalább a sávok is jó szélesek voltak, szépen elfértünk, akkor is, mikor kisebb városkában az úton parkoló autókat előzgettük, míg szemben is volt forgalom.

Ja, igen, és bizony nagyon nem tetszett, hogy szinte senki nem indexelt, nagyon kevés volt az a kocsi, aki használta az irányjelzőt. Viszont legalább tartották a féktávolságot, nem lihegtek az ember nyakában, illetve, ha hosszabb úton mentem lassabban is, nem cikáztak és vágtak elém (egymás elé sem), hanem megadóan jöttek mögöttem. Sávváltásnál is könnyebb volt átmenni, mert engedtek, és ők viszont nem ugrottak be elém, fékezésre kényszerítve. Ebből a szempontból mindenképpen jobb volt ott vezetni. Meg persze időhöz sem voltunk kötve, így nem volt bennem a stressz, hogy menni, menni, rohanni. És végül csak arra jutottam, hogy a legnehezebb helyzetet az jelentette, hogy nem volt GPS, ami időben szólt volna folyamatosan, mikor merre menjek. Bár lehet, hogy könnyebb is volt így, saját tapasztalatom, hogy a GPS időnként elvisz olyan helyekre, ahova nem is kellene, illetve felvisz az autópályára, ahova én még véletlenül sem akartam felmenni.anglia2013 058

Mindent összevetve, az első napot leszámítva fantasztikusan sikerült a kirándulásunk, nagyon jól teljesítettem az utakon, büszke vagyok magamra, bár nem biztos, hogy ezentúl mindig kocsival mennék Angliában, de már nem is fogok félni tőle! 🙂

3 hozzászólás

Kategória: érdekességek, kirándulások, Mi jó történt ma veled?

3 responses to “autóval Angliában

  1. Juj először is gratulálok, hogy megcsinaltad 🙂
    Hogy azért pozitív vegkifejlettel jöttél ki.

    Viszont, meglepődtem pár megjegyzésen.
    Összevissza táblák es irányjelző? Index nélküliség? Ezen nagyon pislogok..

    Ahol mi élünk ott bizony tok egyértelmű még a 3savos körforgalomba való behajtás is, mert jól jelzi a tábla es az utrajz is, h melyik savba állj, ha az elso, masodik vagy mondjuk az ötödik kijáraton mennél ki a körforgalomból..

    Es Igen valamiért a magyarok utalják a sok körforgalmat. Pedig sokkal job, mint a lampatlan kereszteződés pl Siofokon lejönni az autópályarol es Siófok irányba balra kanyarodni csucsidoben szinte lehetetlen. Haha.
    Körforgalom a legjobb találmány :):)

    Na majd legközelebb jobb élmény lesz ott vezetni. Főleg egy jo kis gps segítségével:):)

    • Naná, hogy pozitív a vége, nagyon is, még ha tényleg gáz volt az első pár órám! 🙂 Ahol már ismerős voltam, ott egész jól, nyugodtan mentem.
      A táblák nekem furák voltak, néhol túl sok szöveggel, amit vezetés közben valahogy nem lehet elolvasni, illetve tény, hogy én nagyon koncentráltam az autóra, az útra, nem volt időm táblákat nézegetni. Ezért is örültem az útra festett jeleknek.
      Nem olyan rossz a körforgalom, csak itt, mivel nincs akkora hagyománya, nehézkesebb, ráadásul az emberek mennek át rajta szinte egyenesen. Érden épült egy nagyobb, két sávos, na ott pl az öcsémet is kitolták: motorral ment külső sávban, a kocsi belső sávban, nem zavarta, hogy a külső sávnak van elsőbbsége, jött át, tesómon keresztül. Szerencsére, neki nem lett baja. 🙂 Mindenesetre több ilyen gáz volt ott, ma már le van választva a két sáv, nem tudsz teljesen körbe menni, kissé lebetonozták őket, ne legyen több baleset. Pedig arra tényleg jó, hogy lámpa nélkül is könnyebben be lehet kapcsolódni a forgalomba.
      Mindegy, összességében nagyon jó volt, sok helyen jártunk, és minden rendben ment – de ez nem is lehet másképp! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

