ökör

Bizonyára én vagyok tudatlan, de nem tudtam eddig konkrétan, mi is az az ökör. Persze, e szó hallatán megjelent előttem egy bika-szerű, de annál erősebb, zömökebb, nagy szarvakkal rendelkező négylábú, de meg nem tudtam volna mondani, mitől másabb az ökör, mint a bika. (És akkor ott van még a bivaly is, mint egy hasonló, de mégiscsak külön faj, most ne is keverjük a képbe. Vagy mégis? Az angol ‘ox’ a szótár szerint azt jelenti, ökör. Ha képeket keresek ox-ról, akkor mégis azt az állatot hozza ki, amelyik magyarul bivaly. Szóval, már végképp nem értem.)

Na, de az ökör. Valamiért most megnéztem, mi (nem ki :-)) is az az ökör. A lexikon szerint ökörnek nevezik a heréitől megfosztott hím ivarú szarvasmarhát, de csak akkor, midőn már teljesen kifejlődött.
Tehát az ökör a töketlen bika.
Csak akkor már azt nem értem, mire is jó a mondás, miszerint “Tanulj, tinó, ökör lesz belőled!”, hiszen ki szeretne töketlen bika lenni felnőtt korára?! 🙂

Reklámok

2 hozzászólás

Kategória: egyéb, tépelődések

2 responses to “ökör

  1. Ezt írták ni, tehát már a fiatalon töketlenített állatkára szól ez a mondás, ha jól értem 🙂 🙂
    Eredete: A fiatal kasztrált szarvasmarha (=tinó) ha nem tanult bele a kocsi-/ekehúzásba, akkor hamarosan levágták, tehát nem vált belőle felnőtt állat, azaz ökör.

  2. Hihi, kösz az útmutatót! 🙂
    Szegény, soha nem lett belőle felnőtt…

Vélemény, hozzászólás?

